STATUT
Uczniowskiego Klubu Sportowego „SIÓDEMKA”
w Ostrołęce
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Uczniowski Klub Sportowy „SIÓDEMKA” w Ostrołęce zwany dalej „KLUBEM” jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów szkół, młodzież i sympatyków lekkiej atletyki.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest Rzeczpospolita Polska.
- Siedzibą Klubu jest Gimnazjum nr 1 w Ostrołęce.
§ 3
- Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
- Klub jest członkiem Ludowe Zespoły Sportowe
- Klub może być członkiem innych organizacji i stowarzyszeń.
§ 4
Klub jest zawiązany na czas nieokreślony. Posiada osobowość prawną. Powołany został na podstawie Ustawy o sporcie z 25 czerwca 2010 roku, działa na zasadach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku. Prawo o Stowarzyszeniach [dz.u. z 2001, nr 79, poz. 855 z póź. zm.] oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 5
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznaki i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cel i środki działania
§ 6
Celem Klubu jest:
- Organizowanie i szkolenie uczniów, zawodników w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień sportowych swych członków i osób niezrzeszonych w szczególności z zakresu lekkiej atletyki.
- Uczestniczenie w imprezach sportowych organizowanych na obszarze działań Klubu i poza nim zgodnie z kalendarzem imprez Klubu, OZLA I PZLA.
- Promowanie Ostrołęki i Powiatu Ostrołęckiego, w Polsce.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu.
§ 7
Klub realizuje swoje zadania statutowe poprzez odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego przy współudziale z dyrektorem szkoły, klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi.
W ramach działalności nieodpłatnej Klub:
- Propaguje wśród społeczeństwa wychowanie fizyczne i sport oraz zdrowy tryb życia i aktywny wypoczynek
- Współpracuje ze szkołami i placówkami oświatowymi, administracją publiczną i samorządową oraz innymi podmiotami na terenie swojego działania
- Podejmuje inne środki i przedsięwzięcia dla realizacji celów statutowych.
- Organizuje i prowadzi sekcje Lekkiej Atletyki
- Prowadzi systematyczne szkolenie w zakresie poszczególnych dyscyplin Lekkiej Atletyki
- Organizuje imprezy sportowe i bierze udział w imprezach organizowanych przez powołane do tego organizacje
- Organizuje obozy sportowe w celu podnoszenia poziomu sportowego
W ramach działalności odpłatnej Klub:
- Organizuje i prowadzi sekcje Lekkiej Atletyki
- Prowadzi systematyczne szkolenie w zakresie poszczególnych dyscyplin Lekkiej Atletyki
- Organizuje imprezy sportowe i bierze udział w imprezach organizowanych przez powołane do tego organizacje
- Organizuje obozy sportowe w celu podnoszenia poziomu sportowego
§ 8
Klub opiera swą działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków, pracy wolontariuszy oraz pomocy rodziców zawodników i uczniów.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających.
§ 10
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół, młodzież pracująca, rodzice i nauczyciele, którzy złożą pisemną deklarację, zapłacą wpisowe i zostaną przyjęci przez Zarząd Klubu.
- Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 11
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art.3 ust.2 i 3 ustawy „Prawo o stowarzyszeniach”,
- zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu,
- uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organizowanych przez Klub,
- korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez zarząd Klubu,
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 12
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno – finansową dla Klubu.
§13
Członkowie wspierający mają prawo do:
- uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu,
- zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu,
- korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 14
Do obowiązków członków Klubu należy:
- branie czynnego udziału w działalności Klubu,
- przestrzeganie postanowień statutu i uchwał władz Klubu,
- godne reprezentowanie barw Klubu,
- płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne zebranie Klubu.
§ 15
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
- dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu,
- skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
- umyślnego naruszenia postanowień statutu,
- nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy, a w szczególności nie płacenie składek członkowskich,
- działania na szkodę Klubu.
- rozwiązanie się Klubu.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 16
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd,
- Komisja rewizyjna.
- Kadencja Władz trwa 4 lata – wybór Władz następuje w głosowaniu tajnym jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
- Uchwały wszystkich Władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów i postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 17
- Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Klubu jest przez Zarząd zwoływane raz na 4 lata.
- Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Zarząd raz na rok.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
- Z własnej inicjatywy,
- Na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- Na wniosek 1/3 ogółu członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad spraw dla których zostało zwołane.
§ 18
- Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu i Komisji rewizyjnej,
- uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązanie Klubu,
- ustalanie wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej ½ członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten podany był w zawiadomieniu.
- Walne Zebranie Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd.
§ 19
- Zarząd Klubu składa się z 5 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa i Sekretarza.
- Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
- Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej ½ liczby członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi.
§ 20
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżącą działalnością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu.
§ 21
- Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w innym sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością zwykłą głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
- Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu (30 dni) od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu / liczy się data doręczenia powiadomienia/.
§ 22
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu. Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala każdorazowo Walne Zebranie Klubu.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekretarza.
- Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
- Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
- Przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
- Wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
- Składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- Składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu.
- Występowanie z żądaniem zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.
§ 23
- Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna większością zwykłą głosów przy obecności wszystkich uprawnionych do głosowania.
- Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu /liczy się data doręczenia powiadomienia/.
§ 24
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej – władzom tym przysługuje prawo dokoptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokoptowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 25
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu.
§ 26
- W razie naruszenia postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu – Zarządowi przysługuje – zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu – prawo wymierzania następujących kar:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenia w prawach członka na okres do 6 miesięcy,
- wykluczenia.
- Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni /od taty doręczenia/.
- Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§ 27
- Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze.
- Na fundusze Klubu składają się:
- składki członkowskie,
- darowizny i zapisy,
- dotacje na zadania państwowe z zakresu kultury fizycznej zlecone klubowi,
- dotacje na zadania zlecone przez samorząd terytorialny,
- inne wpływy.
§ 28
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielania pełnomocnictw wymagany jest podpis Prezesa.
Rozdział 7
Zmiany statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 29
Zmiany statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością zwykłą głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 30
- Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.